حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 160 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 5×
  • اوقات شرعی

  • عراق و بحران جدید انتخاب نخست وزیر

    گزینه های نخست وزیر جدید عراق و حساسیت های پیش رو

    شناسه : 1164 ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ 855 بازدید ارسال توسط :
    در حال حاضر 5 گزینه برای نخست وزیری عراق مطرح است که سه تن از آنها مورد حمایت نوری المالکی ، العامری و گروه حشد الشعبی عراق هستند .دو گزینه ی دیگر که یکی از آنها از سوی حشد الشعبی به دست داشتن در شهادت سردار حاح قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس متهم است مورد حمایت جریان صدر و حکیم در عراق هستند .
    گزینه های نخست وزیر جدید عراق و حساسیت های پیش رو
    پ
    پ

    با توجه به شکست محمد توفیق علاوی در چانه زنی با پارلمان برای گرفتن رأی اعتماد برای وزراء،علاوی همانطور که در نطق تلویزیونی خود اشاره کرد از نخست وزیری عراق انصراف داده و با توجه به این انصراف عراق در برهه کنونی با یک بحران سیاسی دیگری روبرو شده است .از آنجائی که احزاب و گروه های سیاسی موظف به معرفی نخست وزیر هستند باید با یکدیگر به توافق رسیده تا بتوانند نخست وزیر را انتخاب نمایند .

    نگاهی به مواضع و رویکردهای سیاسی احزاب عراق نشان می دهد که رعایت تمامی معیارهای همه گروه‌های سیاسی برای رسیدن به یک شخصیت توافقی بیشتر شبیه به یک رویا است و  برای رسیدن به چنین شخصیتی جریان‌های سیاسی باید از برخی مطالبات خود عقب‌نشینی کنند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که روند انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه بر اساس آن فراتر از اختلافات میان جریان‌های شیعه است و تجربه نخست‌وزیر علاوی نشان داد که دیگر گروه‌های سیاسی نیز می‌توانند در روند تشکیل دولت مانع‌تراشی کنند، لذا انتخاب فرد جدید برای ماموریت تشکیل کابینه نیازمند توافق همگانی گروه‌های سیاسی است تا زمان بیشتری از مردم که باید صرف حل مطالبات معیشتی مردم شود، از دست برود.

    در حالی که اختلاف نظرهای موجود میان فراکسیون‌های شیعه به ویژه ائتلاف به رهبری هادی العامری و جریان صدر به رهبری مقتدا صدر برکسی پوشیده نیست، اما اهل تسنن نیز با شکاف و اختلافات گسترده‌ای مواجه است که اگر از اختلاف نظر شیعیان بیشتر نباشد کمتر نیست. با این وجود بسیاری از فراکسیون‌های اهل تسنن نخست‌وزیری علاوی را رد کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از  تشکیل نشست‌های پارلمانی برای رای اعتماد به کابینه علاوه به کار گرفتند.

    جریان‌های کرد نیز با وجود اختلاف نظرهای سیاسی زیادی که با یکدیگر دارند اما در مخالفت با نخست‌وزیری توفیق علاوی یک صدا شده و اختلافات داخلی خود را کنار گذاشته و از همان ابتدا با نخست‌وزیری وی مخالفت کردند. مواضع کردها که مانند برخی جریان‌های اهل تسنن وابسته به رژیم‌های عربی منطقه عمدتاً تحت فشار جریان های خارجی و به ویژه آمریکایی قرار دارد، باعث پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی در عراق شده است.

    در همین اوضاع برهم صالح رئیس جمهور فعلی عراق نشست ها با سران احزاب و گرو های سیاسی را آغاز کرده تا بتواند خواست احزاب برای معرفی نخست وزیر را به یکدیگر نزدیک نماید .در همین راستا با هادی العامری ، عمار حکیم ، نوری المالکی و حیدر العبادی دیدارهای جداگانه ای داشته است.

    در حال حاضر ۵ گزینه برای نخست وزیری عراق مطرح است که سه تن از آنها مورد حمایت نوری المالکی ، العامری و گروه حشد الشعبی عراق هستند . این افراد عبارتند از :

    نعیم السهیل مسئول کاخ ریاست جمهوری و گروه های عشایر
    اسعد العیدانی ، استاندار بصره
    قصی السهیل

    قحطان الجبوری یکی از رهبران ائتلاف سائرون مورد حمایت مقتدا صدر پنجمین گزینه تصدی پست نخست‌وزیری عراق به شمار می‌رود.

    قحطان الجبوری  یکی از رهبران ائتلاف سائرون
    قحطان الجبوری
    الکاظمی مسئول سرویس اطلاعات عراق

    همچنین برخی جریان‌ها نیز از نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی مسئول سرویس اطلاعات عراق خبر می دهند که الحشد الشعبی در بیانیه‌ای وی را متهم به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس دانسته است. این دو نفر اخیر  مورد حمایت صدر و عمار حکیم و حیدر العبادی قرار دارند.

    با وجود  شرایط منطقه‌ای و داخلی، انتخاب نخست وزیر در شرایط کنونی از  دوره های گذشته عراق مشکل‌تر به نظر می‌رسد. این در حالی است که آمریکا فشار قابل توجهی برای جلوگیری از پایان دادن به موجودیت نظامی خود در منطقه بر عراق تحمیل کرده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.