حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 160 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1 تعداد دیدگاهها : 5×
  • اوقات شرعی

  • معرفی امام زاده سید ابوالحسن از نسل امام صادق علیه السلام

    شناسه : 535 ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۳:۰۲ 814 بازدید ارسال توسط :

    نسب امامزاده ابوالحسن با چهار واسطه به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد: ابوالحسن بن علی بن الحسین بن عیسی بن محمدبن علی العریض ابن الامام جعفر بن محمدالصادق كه در زيارتنامه امامزاده نيز به آن اشاره گرديده است. وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. کرامات بسیاری از مزار کثیرالبرکاتش ظاهر […]

    معرفی امام زاده سید ابوالحسن از نسل امام صادق علیه السلام
    پ
    پ

    نسب امامزاده ابوالحسن با چهار واسطه به امام جعفرصادق (علیه السلام) می رسد: ابوالحسن بن علی بن الحسین بن عیسی بن محمدبن علی العریض ابن الامام جعفر بن محمدالصادق كه در زيارتنامه امامزاده نيز به آن اشاره گرديده است.
    وی سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. کرامات بسیاری از مزار کثیرالبرکاتش ظاهر شد و بسیاری از علما و بزرگان ارادت خاص به این بارگاه داشته و دارند.
    از مرحوم ملاعلی کنی (رحمت الله علیه) منقول است که می فرمود: «من به ریاست و ثروت در تهران نرسیدم. مگر به مداومت بر زیارت آن بزرگوار».
    همچنین مشابه نقل از آخوند ملامحمد مجتهد اندرمانی (رحمة الله علیه)، که از مشاهیر علمای ری، مدرس مدرسه مروی و دارای مقام عظیم و صاحب نفوذ بود، حکایت شده است: «به ریاست دینی و دنیوی نرسیدم، مگر به واسطه مداومت بر زیارت ابوالحسن اندرمان ری.»
    از نخستین عالم انساب که از سکونت وی در شهر ری سخن به میان آورد، ابواسماعیل ابراهیم طباطبا است که می نویسد: «در شهرری علی بن … علی العریضی سکونت داشت و دارای فرزندانی به اسامی حمزه، ابوعبدالهد حسن ملقب به همیرجه، علی و ابوجعفر محمد، عیسی و محمد بود».
    بنابراین سیدابوالحسن علی، صاحب شش فرزند بوده است. ابن طباطبا جمع زیادی از برادرزادگان و عموزادگان سیدابوالحسن علی را ساکن شهر ری می داند که تعدادشان بالغ بر بیست تن می رسد، این با عدد فرزندانشان به چهل تن افزایش می یابد. قبور جمعی از این بزرگان در شهرری و نواحی آن زیارتگاه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) است.
    آستان امامزاده ابوالحسن علي (علیه السلام) در شهرستان ری، روستای اندرمان. خیابان شهیدرجایی، خیابان امامزاده ابوالحسن در محوطه باغ مشجر و باصفایی واقع شده است. ساختمان اصلی بقعه بر اساس نوشته درب وقفی حرم احتمالاً در زمان قاجاریه احداث شده است که بر فراز آن گنبدی با کاشیهای فیروزه ای ساخته اند و طرح مرمت و باز سازی آن در سال ۱۳۷۱ توسط اداره اوقاف و امور خيريه شهر ری انجام شده است. مساحت داخل بقعه حدود ۷۰ مترمربع و بر بالای ایوان و رودی آن کتیبه ای مشتمل بر اشعار مرثیه به خط نستعلیق گچبری شده است. بر روي دري كه رواق را به حرم مربوط مي سازد اين كتيبه به خط ثلث به طور برجسته مرقوم گرديده است: «وقف هذاالباب علی بقعه الشريفه امامزاده ابو الحسن بن امام جعفر صادق (علیه السلام) خواجه گودرزبن خواجه جمشيد در زمان دولت سلطان عادل محمد شاه غازی»متعلق به قرن پنجم هجری (سلجوقيان ).ضريح چوبی نسبتا بزرگی که به گفته مولف «آثار تاريخی تهران)»به سبک معروف «خانه مربع» خراطی گرديده و در زمان قاجاريه ساخته شده و احتمالاً ضريح فعلی همان ضريح است که روی مرقد نصب شده است. مرقد پوشيده از کاشيهای فيروزه ای رنگ امامزاده در ميان ضريح قرار دارد. اخيراً نيز ضريح نقره ای جديدی توسط شخص خيری برای اين بقعه ساخته و نصب گرديده است. اين بقعه از امکانات رفاهی مناسبی جهت استفاده زائرين محترم برخوردار است. بنای مزبور جزو آثار تاريخی به ثبت رسيده است.

    آیت الله جاودان از اساتید اخلاق تهران با حضور در آستان مقدس امام زاده ابوالحسن (ع) شهرری ضمن تاکید بر عظمت و جایگاه این امام زاده عظیم الشان گفت :‌بسیاری از بزرگان و علما به زیارت ایشان می آمدند و بهره های معنوی فروانی از این زیارت برده اند. این استاد اخلاق با اشاره به اینکه بعد از حضرت عبدالعظیم حسنی امام زاده ای به بزرگی ایشان نیست از مردم خواستند به زیارت این امام زاده مداوت داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.